Fietsen in Nieuw Zeeland

26 januari 2023 - Te Puke, Nieuw-Zeeland

Bijna 7 weken rijden we hier op het Noordereiland en je mag thuis nog zoveel ritschema's uitwerken,als het zomerweer niet mee wil moet je je aanpassen,en alternatieve dingen plannen.Je kan immers hier niet langs 20 verschillende wegen een stad of dorp bereiken.ons plan was de oostkust te verkennen maar cycloon Hale stuurde alles in de war.Noodgedwongen moesten we terugkeren naar GISBORNE en daar met de Intercity bus naar Opotiki. Dus de hele kust rechts laten liggen.Tijdens deze woelige dagen werden we enorm geholpen door de plaatselijke bevolking. We werden met de wagen (bagage en fietsen incluis) meegenomen naar een verblijfsmogelijkheid. Iemand was ons zelfs een dag later komen ophalen...maar we waren al terug op weg met de fiets. De dag erna kwamen we haar weer tegen en ze stelde voor met een van haar 3 wagens de reis verder te zetten ...meer nog het zou ons geen dollar kosten.___Sinds vorige vrijdag fietsen we in de BAY OF PLENTY met aan de einder, ver in zee de actieve vulkaan van White Island die in2019 zijn duivels ontbond...en ondertussen hebben we al enkele prachtige warme dagen gehad. Sinds deze voormiddag 26 Jan. hebben we de Pacific Ocean achter ons gelaten en genieten nu van een rustige namiddag in TE PUKE dat vermeld gaat als wereldhoofdstad van het KIWI fruit. Enorme plantages reden we voorbij en nog overal worden er nieuwe aangelegd...(een tip:men vraagt plukkers, die naar 't schijnt goed betaald worden.) De vruchten hangen op manshoogte in massa aan takken ,volgens onze mening geen zwaar werk. Met hun plantages en wereldhandel zijn er hier de laatste jaren heel wat die de status van miljonair hebben bereikt ,ook te zien aan hun gebouwen...en de meerdere luxe wagens op de opritten.

We hopen de laatste dagen toch nog van de zon te profiteren,want onze vorige gastheer in PUKEHINA vertelde deze morgen: ik woon hier 27 jaar en zo'n zomer hebben we nog nooit meegemaakt.

Dus 't is niet alleen bij ons dat de seizoenen op hun kop staan.

Groetjes van in Kiwiland.

Chris en André

1. Annemie:
    26 januari 2023
    Jullie maken er gelukkig het beste van👏